In de Formule1 nemen 20 coureurs het op 21 verschillende circuits tegen elkaar op. Met snelheden van meer dan 370 kilometer per uur en krachten van meer dan 5G is dit een sport van uitersten. Dat de sport high-tech is, bewijst de hoeveelheid data die er tijdens een race wordt gegenereerd, meer dan 1 miljoen datapunten per seconde.

In deze uitzending praten we met Luuk Figdor, data scientist bij het Professional Services team van Amazon Web Services. Sinds het vorige seizoen levert Amazon Web Services met slimme inzichten met machine learning namelijk een bijdrage aan de kijkervaring tijdens de races. En dat is geen eenvoudige klus. Aan de hand van verschillende voorbeelden leer je hoe machine learning modellen meerwaarde geven aan het kijken van een Formule 1 wedstrijd.

 

Met verschillende graphics in beeld maakt AWS tijdens een race de “battles” tussen de coureurs tastbaar. Wat is de kans dat de pitstrategie van de ene coureur beter uitpakt dan de strategie van de ander? Wat is de kans dat een coureur met nieuwere banden toch nog de nummer 1 positie overneemt?

Verder krijg je inzicht in de enorme hoeveelheden data die een race genereert. Luuk legt uit hoe de datastromen tijdens een wedstrijd lopen en hoe je een systeem ontwikkelt die goed kan omgaan met gigantische hoeveelheden real-time data en onvoorziene omstandigheden. Uiteindelijk zorgt dit voor een dashboard waarmee de regie de kijkervaring verbeterd door het echte verhaal in beeld te brengen.

 

Meer weten over Amazon en de F1, kijk HIER