Met de bewustwording van de waarde van veel bedrijven dat ze op bergen met goud zitten. Met name in de industrie en retail waar veel transactionele en sensor data wordt gegenereerd door sensoren zijn de verwachtingen de meerwaarde van AI groot. En toch komt AI juist in de industrie niet van de grond, blijkt uit diverse onderzoeken. Tegelijkertijd zie je veel product demo’s waar met een paar klikken een dashboard of Machine Learning model in elkaar gezet wordt ogenschijnlijk zonder moeite. In de praktijk werkt dit echter anders.

Een van de redenen hiervan is dat veel bedrijven hun data modellen niet op orde hebben. Zonder een goed datamodel met uniforme definities kan een data scientist niet aan de slag. Maar hoe maak je nu een goed datamodel? En welke basis kennis zouden bedrijven moeten hebben over data modellen?

Docent informatica aan de Hogeschool Leiden Mischa Barthel vertelt ons zijn ervaring hoe het bedrijfsleven de data modellen wel en niet op orde heeft. Het feit dat zijn studenten nog steeds veel gevraagd worden om bij bedrijven die willen starten met AI eerste het datamodel op orde te krijgen.