Data Science en veranderkunde, ze lijken zo ver uit elkaar te liggen. Maar als het gaat om implementatie van AI producten en algoritmes hebben ze elkaar hard nodig. Het implementeren van data gedreven producten en werken draait namelijk niet alleen om techniek, maar ook om het meekrijgen van stakeholders in de organisatie. Ook is in veel organisaties de IT afdeling waar de fysieke implementatie plaatsvindt niet ingericht op het implementeren van AI producten. Bovenal, het nemen van betere beslissingen op basis voorspellingen van algoritmes vraagt een andere mindset. Kortom, voer voor veranderkunde.

De Dataloog spreekt met Gustav Elmont en Remco Meijer van Hot-Item. We praten over de rol die veranderkunde kan spelen bij het succesvol implementeren van AI in een organisatie. Uiteraard lopen we langs alle barrières de we in de afgelopen 30 uitzendingen tegengekomen zijn. We concluderen dat de harde wiskundige wereld van AI en ML engineering wel een soft touch kan gebruiken.

 

Gustav Elmont

Gustav Elmont is verantwoordelijk voor Peoplemanagement bij Hot Item. Als consultant en als managementcoach houdt hij zich al ruim 20 jaar bezig met organisatie- en talentontwikkeling. In de afgelopen jaren is Gustav vaak betrokken geweest bij organisaties die data willen inzetten om het aanwezige talent nog beter te benutten, met als doel prestatieverbetering van de organisatie, betrokkenheid en meer werkplezier bij medewerkers.

 

Remco Meijer

Remco Meijer is interim (verander)manager die bij klanten zorgt voor de verbinding tussen mensen, processen en IT. Zijn kracht ligt in het vertalen van de strategische agenda van een organisatie naar concrete veranderstappen en het meekrijgen van de medewerkers op alle niveau’s. Hij combineert daarbij zijn expertise op het gebied van verandermanagement met inhoudelijke kennis van, en ervaring in data governance, data-architectuur en besturing.