Het Nederlandse spoor is een van de drukst bezette sporen van de wereld. Zo heeft de NS ongeveer 488 treinstellen,en worden er in totaal meer dan 4000 ritten per dag gemaakt om meer dan 1 miljoen mensen te vervoeren.

Om te voorkomen dat er treinen op ongewenste momenten onderhoud nodig hebben is het van groot belang om het onderhoud goed in te regelen. Al sinds de jaren 80 doet de NS onderzoek naar de levensduur van onderdelen middels data en fysische modellen. Echter met de komst van wifi in de trein kan nu real-time de conditie van componenten in een trein worden gemonitord.

De Dataloog spreekt met Bob huisman Manager Maintenance Development bij de NS. Hij vertelt ons de groei van de NS Nedelandse Spoorwegen van gepland onderhoud, naar conditioned based onderhoud en nu Predictive Maintenance. Dit gaat in stappen die niet alleen vanuit technologie maar ook juist de organisatie. En het kernbegrippen zin regeltechniek, met en zonder deep learning en organisatie flexibiliteit.

En we hebben aandacht voor de kettingvraag hoe je omgaat met kleine lastige datasets bij predictive maintenance. Wat een gave uitzending en wat een inspirerende visie op predictive maintenance heeft onze gast!

 

Bob Huisman

Bob Huisman is manager Maintenance Development  bij NS. Hij heeft een achtergrond in engineering, met name werktuigbouwkunde, automatisering, onderhoud en asset management, en bijna 40 jaar industriële ervaring. De afgelopen 20 jaar heeft Bob diverse functies bekleed bij NS, waarvan sinds 2009 als verantwoordelijke voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van onderhoudstechnologie ten behoeve van het materieelpark en service-logistiek. Concrete aandachtsgebieden zijn de algemene maintenance engineering systematiek die het mogelijk maakt om te sturen op de mix van kosten, prestaties en risico’s, het ontwikkelen van Prognostics & Health Management (PHM) op basis van sensorinformatie, de planning van voorraden, de planning van materieelprocessen en het bepalen van de logistieke procescapaciteit. Daartoe wordt intensief samengewerkt met andere industrieën, vooral binnen World Class Maintenance en universiteiten. Momenteel is hij ook co-chair van de Technical Committee on Land Transportation bij de European Safety & Reliability Association.

Wil je meer weten over de digitale transformatie bij de NS, lees dan ook dit blog eens:

http://www.blog.getworksuite.com/2019/05/07/vernieuwingslag-binnen-de-ns-een-sterk-data-beleid-voor-beter-persoonlijk-reisadvies/