Overview

Volgens McKinsey is de Analytics Translator dé functie binnen de binnen het data science analytics team die doorslaggevend gaat zijn voor het implementeren van AI / Data Science. De barrière van de technologie is onderhand geslecht de algoritme ontwikkeling en publieke APIs zo hard gaan. De wil is er bij veel bedrijven om te starten (luister maar naar onze uitzending over AINED of de DTL20 waarin Lex getallen noemde uit het EY onderzoek), maar de vraag is steeds hoe? Wat die bedrijven nodig hebben is een Analytics Translator.

Volgens GoDataDriven, die een whitepaper gescheven heeft over deze nieuwe rol, gaat het bij de Analytics Translator om het ontdekken, verbinden en evangeliseren van Data Science binnen de organisatie. Mooie woorden maar wat betekent dit dan? De Dataloog spreekt met Henk Griffioen Lead Data Scientist bij GDD. Hij neemt ons mee in 3 cases (oa Heineken) waarin hij zijn rol als Analytics Translator uit de doeken doet. Hij legt uit hoe hij in succesvolle projecten mensen in de organisatie om zich heen had die ervoor zorgden dat zijn project ook echt van de grond kwam.

Het is een uitzending vol ervaringen en tips van waarde voor bedrijven die aan het begin staan van AI implementatie. Alvast een gouden tip “Ga zandboxen en geef admin rights aan hen die slagen willen maken”.

En uiteraard de kettingvraag hoe je een goede business case maakt voor een Data Science project.

Wil je meer weten over de Analytics Translator, klik dan hier voor het GDD whitepaper en hun Analytics Translator landing page.

Bio Henk Griffioen

Henk is Lead Data Scientist bij GoDataDriven waar hij AI producten en AI teams bouwt. Hij combineert een academische achtergrond in machine learning met ervaring in engineering en heeft voorspellende applicaties gebouwd voor verschillende industrieën. Naast het bouwen van AI producten, richt Henk zich op het ontwikkelen van Data Science teams – en probeert hij zijn FOMO naar de nieuwste Machine Learning hype te bedwingen door aan eigen projectjes te hacken.

 

Shownotes

Het Framework voor de ATer

Guest