Hoe ontwikkelt de winstgevendheid van Nederlandse bedrijven zich? Is er sprake van omzetgroei of juist een daling? En hoe lang moeten ondernemers gemiddeld wachten op hun geld? Het antwoord op deze vragen geeft de Exact mkb monitor .In deze monitor wordt op basis van geanonimiseerde klantdata van 340.000 bedrijven die hun administratie bijhouden in Exact Online een beeld geschetst.

Het leuke van deze innovatie is dat het voortkomt uit een interne hackathon van Exact en hierna met de directie als sponsor voortgezet door het data science-team van Exact. De dataspecialisten hebben de cijfers van de afgelopen tien jaar eerst getoetst aan andere openbare cijfers, waaronder die van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Niet alleen is er een mooi resultaat ontwikkeld maar ook heeft Exact veel geleerd over het implementeren van Data Science in de organisatie. En bovenal biedt de gebruikte tools kansen voor nieuwe functionaliteiten voor de eindgebruikers.

We spreken tijdens deze uitzending met Marichelle Gietema en Levon Goceryan van Exact over het proces om te komen tot innovatie op basis van Data Science en hun rol als Analytics Translator. Walter heeft als als host de touwtjes in handen en Jurjen gaat als vanouds helemaal los met zijn vragenvuur. Kortom een mooi einde van de specials van Godatafest.