Gemiddeld vervoert NS zo’n 1,1 miljoen reizigers per dag verdeeld over 4.500 treinritten. In deze aflevering van De Dataloog vertellen Martijn Scheele en Mattijs Suurland hoe zij samen met een team van 175 data specialisten dagelijks werken een slimme data-innovaties. Verder geven ze inzicht in de werkwijze om van goede ideeën uiteindelijk werkelijke toepassingen te maken. Hoe overtuig je de organisatie en hoe ontwikkel je een applicatie die schaalbaar is en goed in te passen in de processen? We praten over het platform, de algoritmes en de show cases. De WOW factor komt vanuit het bouwen samen met business partners. Uiteindelijk gaat het om de reiziger aldus Martijn, die wil een prettige rit in een schone trein zonder uitval. Ten slotte behandelen Martijn en Mattijs twee interessante use cases: het detecteren van graffiti op treinstellen middels beeldherkenning en het analyseren van camerabeelden als opstap naar autonoom rijden.

Martijn Scheele

Bio volgt.

Mattijs Suurland

Accelerator voor innovaties binnen de NS organisatie en ProductOwner van het IOT Datateam. Bij de NS gestart als onderzoeker, maar als snel geïntrigeerd door de mogelijkheden en uitdagingen van een datagedreven organisatie. Sinds 2017 in verschillende rollen faciliterend in de transformatie naar een datagedreven organisatie met behulp van bigdata platformen, cloud development en IoT data- en product pipelines. In 2019 binnen de NS onderzoek gedaan naar de voor NS meest kansrijke focusgebieden op het gebied van analytics en AI-innovaties..

 

Shownotes

https://werkenbijns.nl/

de nieuwe website van NS Advanced Analytics http://site-993529.bcvp0rtal.com/