Het idee van de Dataloog is na de zomervakantie ontstaan tijdens een gesprek over de podcasts over Data Science. Beiden (Lex en ik) luisteren dagelijks onderweg podcasts, niet dat we tijd over hebben maar wel omdat je geïnspireerd wilt worden!  “Joh doe mij eens je podcast overzicht” vroeg ik Lex quasi nonchalant. Het resultaat staat in de slideshow van deze posts.

VERDOMD, er zat gewoon niet een enkele Nederlandse podcast over Data (Science & Big Data) tussen! Dat betekent dus ook dat (1) Nederlandse Tech bedrijven niet aan bod komen en (2) Nederlands onderzoek niet behandeld wordt en (3) de ervaringen van Nederlandse bedrijven niet uitgelicht worden. Kijk, er is niets is met Amerikaanse podcasts, alleen is de toepasbaarheid beperkt.

Geen Nederlandse Data Podcast, dat kan toch niet, maar wel dus. Tijd om dat te veranderen. Het idee van de Dataloog was geboren. De Nederlandse podcast precies daar in het gat van de markt.

Onze visie, ons doel

De Dataloog is een echt Nederlandse, Belgen uiteraard niet uitgesloten, podcast over alles wat met Data te maken heeft. We ontwikkelen een podcast van en voor de Nederlandse community. We willen lastige onderwerpen op een begrijpelijke manier brengen. Zeker als je veel Amerikaanse podcasts luistert, weet je dat  het lastig kan zijn om te begrijpen hoe een technologie werkt, of hoe deze in Nederland van waarde kan zijn.

We willen ons verhaal echt Nederlands aanpakken, wat soms betekent dat het verhaal kneuterig is, niet volgens het boekje gaat, achterloopt op internationale vooruitgang of niet standaard toepasbaar. Maar dat maakt ons niet uit, het is ons verhaal. Wel zullen we proberen zo weinig mogelijk Engelstalige sprekers in de podcast uit te nodigen. Niet omdat we die niet aardig vinden, maar omdat we erin geloven dat een dialoog in onze moedertaal tot meer diepgang in het programma zal leiden.

Natuulijk gaan we wel uitzonderingen maken, zolang er maar raakvlak is met de Nederlandse bodem. We hebben in Nederland genoeg te melden namelijk.

5 redenen dat de Dataloog wel nodig is

Nu we bijna gaan lanceren (de eerste podcast nemen we aanstaande donderdag op), voel ik de behoefte te verdedigen dat de Dataloog echt een plek heeft.

1. De Nederlandse context is anders

In Nederland ondernemen we op onze manier, eigenwijs, risicoavers, de kat uit de boom en doe maar normaal. Door de Nederlandse (Europese) context als uitgangspunt te gebruiken, kunnen we veel relevantere uitzendingen maken. Denk bijvoorbeeld eens aan HR vraagstukken zoals de arbeidsmarkt voor Data Scientists of hoe haal je het beste uit externe Data Science consultants in je organisatie. Die vraagstukken willen we behandelen, juist omdat wij verwachten dit voor onze luisteraars belangrijk is.

Een ander punt is dat de Tech volwassenheid van het Nederlandse bedrijfsleven verschilt van bijvoorbeeld de VS. Als coordinator van de minor Data Science bij de Hogeschool van Amsterdam werk ik intensief met bedrijven samen in studenten opdrachten. Wat mij opvalt is dat veel bedrijven met ons samenwerken nog helemaal aan het begin van de Tech volwassenheid zijn. De wil om een data gedreven organisatie te worden is er wel, maar de eerste dataset moet nog in het Datawarehouse ingeladen worden. Kortom, hoe start je eigenlijk met de digitale transformatie? Ik heb ooit een heel inspirerende aflevering van de start van de digitale transformatie bij Spotify beluisterd op de O’reilly Data show. Ik bedacht me toen, dat juist dit open en kwetsbare verhaal over vallen en opstaan iets is waar de bedrijven om ons heen zoveel behoefte aan hebben. Dat willen we brengen.

2. In je moerstaal heb je niet de barriers die een heldere dialoog in de weg staan

De Dataloog staat voor een dialoog op het scherpst die het echte verhaal naar boven laat komen. Er wordt wel eens van Nederlandse interviewers gezegd dat we bot en volhardend zijn in de vragen die we stellen. Zelf kan ik hier juist genieten en ben ik van mening dat er in andere podcasts te beleefde vragen gesteld worden.

Wat onze uitzendingen interessant maakt is dat de hosts (Lex en Jurjen) zo totaal verschillend van elkaar zijn waardoor er geen eenzijdige dialoog zal ontstaan. Lex is ondernemend, pragmatisch en zonder opsmuk. Jurjen is een denker, wetenschappelijk en filosofisch. De combinatie van ons beiden zal leiden tot een heldere dialoog met onze gasten.

3. Goed Tech nieuws uit Nederland

Toen ik nog secretaris was van de Nederlandse vakvereniging voor innovatie professionals (de PDMA) gaven wij de 5e editie van Goed nieuws uit Nederland . Dit is een boekje met 50 inspirerende innovaties van Nederlands bodem. Gedurende het proces van deze uitgave heb ik geleerd dat we in ons land veel innovaties hebben waar we trots op mogen zijn, maar dat er soms wel wat laatdunkend gedaan wordt over de staat ons land inzake innovaties.

De Dataloog wil de mogelijkheid bieden aan Nederlandse Tech en Data bedrijven om zich te laten zien. Wij geloven namelijk dat er genoeg goed nieuws uit Nederland te melden is. Ook willen we de Nederlandse academische Data gemeenschap de mogelijkheid geven om de nieuwste bevindingen uit onderzoek of papers met ons te delen op een begrijpelijke manier.

4. Binding met Nederlandse Data Community

Zowel de hosts als de gasten van de Dataloog zijn deel van de Nederlandse Data Community. Daar waar het gebeurt, zijn zij aanwezig.  Dat betekent dat iedereen in onze uitzending jou bereikt. Sterker nog, de gasten in onze uitzending zijn bereikbaar voor jou als luisteraar. We zullen daarom ook altijd vragen aan onze gasten hoe ze het beste bereikt kunnen worden door jou als luisteraar om de dialoog voort te zetten. Voor

5. Snel, actueel en haalbaar

Deze week was er op De Wereld Draait Door een item over deep fake. Na de uitzending zag je er bij het brede publiek de interesse gewerkt is om hierover door te praten. De Dataloog wil dat gesprek voeden en kan dat ook doordat wij midden in de community staan. Zo werkt prof Theo Gevers aan de universiteit waar ik zelf ook aan mijn PhD werk.

De Dataloog heeft een mobiele podcast studio. Wij kunnen binnen een paar uur bij u aanwezig zijn om een opname te maken. Hierdoor spelen we in op dat wat nu actueel en relevant is.

De hosts van de Dataloog staan met hun voeten op de grond of poten in de klei. Wij werken zelf dagelijks met data en complexe algoritmes. In tegenstelling tot programma’s waar de hosts niet onze achtergrond hebben, zijn wij in staat om ook steeds de haalbaarheid van technologie, ook in geld en social wenselijkheid, te bespreken. We hebben een mening en een gegronde visie!

 

Kortom wij geloven dat er genoeg redenen zijn om onze podcast te beluisteren. Binnenkort beschikbaar op Spotify, iTunes en alle andere platformen
Alles wat we maken doen we onder creative commons. Je mag alles hergebruiken voor niet commerciële doeleinden zolang je ons als bron maar noemt. -De Dataloog © 2019